Thursday, January 8, 2009

زندگی در لهستان





اسمم " جوآنا " است و در نزدیکی " کراکو " با برادرم "کارول" ، پدر ، مادر و پدربزرگ و مادربزرگم زندگی می کنم. " کراکو" بیشتر از هزار سال قدمت دارد و ساختمان های قدیمی و زیبایی دارد. یکی از این ساختمان ها قلعه ای قدیمی و زیباست. من و برادرم عضو گروه رقص سنتی مدرسه مان هستیم.

شما می توانید ما راب ا لباس های سنتی لهستانی مان در تصویر ببینید. ما رقص های متنوعی مانند " پولونیز " * ، "مازور "** و " کراکوویاک "*** و " پولکا "**** را در گروه مان تمرین و اجرا می کنیم.

تا زمانی که مدرسه نمی رفتم و کوچک بودم ، از کمک کردن به پدربزرگ و مادربزرگم در کارهای باغبانی لذت می بردم. مادر بزرگ من گل های رز بسیار زیبایی را پرورش می دهد و گاهی آن ها را در بازار های محلی روزانه می فروشیم. پدربزرگ . مادربزرگ من خاطرات زیادی از زمان های گذشته دارند. آن ها حوادثی مانند جنگ جهانی دوم را به یاد دارند و اغلب داستان هایی از دوران کودکی شان برای من تعریف می کنند. در سال 1939 ، لهستان توسط ارتش نازی آلمان از غرب و کمونیست های روسیه از شرق مورد هجوم قرار گرفت و اشغال شد. در آن روزها هر دو کشور آلمان و روسیه توسط حاکمان ظالمی اداره می شدند. در آلمان ، هیتلر و در روسیه ،استالین حکومت می کردند که به قوانین و حقوق انسان ها هیچ اهمیتی قائل نمی شدند. میلیون ها نفر از مردم در میدان های جنگ و اردوگاه های متمرکزی که به دستور استالین و هیتلر ساخته شده بود ، کشته شدند.

یکی از آن اردوگاه های مرگ نازی ها که " آشوویتز "***** نام داشت در پنجاه کیلومتری شهر ماست. یک موزه ی از این جنگ هم در آن جا وجود دارد، که از طرف مدرسه با همکلاسی های خود به این موزه رفتیم. دیدن حوادث و یادآوری خاطرات این جنگ برای من بسیار ناراحت کننده بود.

نازی های آلمان در سال 1945 شکست خوردند ولی اتحاد جماهیر شوروی کنترل بخش بزرگی از اروپای شرقی ( که لهستان هم جزئی از بود ) را به دست گرفتند. پدربزرگم به من گفته که بسیاری از دوستانش به اردوگاه های کار اجباری در سیبری (روسیه) رفته اند و هیچ وقت بازنگشته اند. استالین در سال 1953 مرد اما لهستان همچنان تحت کنترل روسیه بود تا اینکه در سال 1980که دوباره کشوری مستقل شد و در سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا در آمد که در آن زمان 25 کشور در آن عضو بودند.

نسل من هیچ جنگی را به خاطر ندارند و همه ی ما رد صلح و آرامش زندگی می کنیم، من تعدادی دوست آلمانی و روسی دارم، ما در خانه لهستانی صحبت می کنیم اما در مدرسه انگلیسی و آلمانی یاد می گیریم . امیدوارم وقتی بزرگ شدم برای تحصیل به یکی از دانشگاه های کشور آلمان بروم و بعد از آن در سازمان اتحادیه اروپا کار کنم تا بتوانم از شروع دوباره هر جنگی جلوگیری کنم.



*پولونیز : نوعی رقص سنتی کشور لهستان است، که در این رقص حرکات نمایشی به آرامی انجام می شود.

**مازور :نوعی رقص در کشور لهستان است که به هر دو صورت سریع و کند رواج دارد و در سایر قسمت های اروپا نیز در قرن نوزدهم رواج داشته است.

*** کراکوویاک : نوعی رقص سنتی کشور لهستان که بیشتر در نواحی " کراکو " مرسوم است. در این رقص ، حرکات موزونی با سرعت بالا و به تقلید از ضربات سم اسب اجرا می شود. همچنین این رقص در جشن ها بیشتر اجرا می شود و بین مردم سایر قسمت های اروپا نیز از محبوبیت خاصی برخوردار است.

****پولکا : نوعی رقص سنتی در اروپای مرکزی است و در کشور های لهستان ، اتریش و روسیه رواج دارد و امروزه جز محبوب ترین رقص ها در کشور روسیه است.




*****آشوویتز : آشوویتز بزرگترین اروگاه جنگ نازی ها بوده که بقایای آن هم اکنون در قسمت هایی از لهستان وجود دارد. این اردوگاه در پنجاه کیلومتری غرب " کراکو " ی فعلی است.


2 comments:

Anonymous said...

سلام، این بالای بلاگتون رو ندیده بودم، لینک دادم، حالا اجازه میگیرم. اجازه هست؟

Anonymous said...

سلام ... خیلی وبلاگ جالبی دارید ... استفاده کردم .. بسیار ممنون ..
آسمونی باشی